یک کارشناس اقتصادی: دولت چهاردهم باید ابتکاراتی را که باعث تعمیق بازار سرمایه می شود، به ویژه از طریق پروژه های راهبردی که محرک های اقتصادی را تقویت می کند، در اولویت قرار دهد.

سهام ممتاز ابزاری راهبردی در تضمین اصل و کف سود سهام پروژه

سیاوش سالارزاده کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت تامین مالی ریالی توسعه کشور بدون تکیه به بودجه دولتی گفت: موضوع تامین مالی ریالی برای توسعه اقتصاد ایران حیاتی است. بازار سرمایه کنونی در ایران با موانع مهمی مواجه است، از جمله فقدان عمق و بسترهای ناکافی که تضمین های مالی برای سرمایه گذاران که با رویکردها و ابزارهای نوین امکان فراهم آوردن فضایی مطمئن برای سرمایه‌گذاری در توسعه کشور به صورت عادلانه فراهم خواهد شد. دولت چهاردهم باید ابتکاراتی را که باعث تعمیق بازار سرمایه می شود، به ویژه از طریق پروژه های راهبردی که محرک های اقتصادی را تقویت می کند، در اولویت قرار دهد و مهم‌ترین مسئله حال حاضر اقتصاد کشور نیز حرکت به سمت تعریف مدل جدیدی از همکاری بین دولت و ملت مبتنی بر تضمین اصل و کف سود مبتنی بر روش سهام ممتاز در مدل شرکت سهام عام پروژه است.

وی ادامه داد: متاسفانه یک مشکل اساسی بازار سرمایه در کشور ما حجم بسیار کم این بازار و همچنین اثرگذاری آن در اقتصاد است. بازار سرمایه ایران با ساختاری کم عمق است که انواع فرصت های سرمایه گذاری موجود را در آن محدود می سازد. این عدم عمق مانع از توانایی سرمایه گذاران برای تنوع بخشیدن به پرتفوی خود می شود و ریسک را افزایش می دهد. بنابراین مهم‌ترین راهکار برای توسعه بازار، تمرکز بر پروژه‌های بسیار راهبردی و کلان کشور است که تا پیش از این به صورت تامین مالی بودجه محور با انتقال کامل سهام آن به دولت ذیل پروژه‌های عمرانی در بودجه سنواتی تعریف می‌شد ولی همه این پروژه‌های کلان راهبردی، بسیار اقتصادی هستند و همگان امکان سرمایه‌گذاری در آن را دارند. به همین ترتیب تنها معرفی این پروژه‌ها در بورس کافی نیست و باید به سراغ ابزارهای مبتنی بر تامین مالی جمعی نیز حرکت کنیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به رویکرد نوین شرکت سهام عام پروژه گفت: شرکت سهام عام پروژه با رویکرد نوین خود در تضمین اصل و کف سود پروژه در کنار توزیع کامل سهام به مردم و همچنین ایجاد عدالت در حق تقدم خرید سهام بین همه 80 میلیون ایرانی، سبب خواهد شد که در کنار تامین مالی توسعه ابرپروژه‌ها در بازار سرمایه از مسیر سهام پروژه‌ها، دولت نیز با اختیار کامل و بدون نگرانی از ایجاد رانت جدید برای عده‌ای خاص، همه مشوق‌های حاکمیتی لازم برای توسعه سریع‌تر و سودآوری بیشتر سهام پروژه را در اختیار مردم قرار دهد.

وی در پایان گفت: به همین دلیل است که مدل شرکت سهام عام پروژه با ابزار سهام ممتاز، علاوه بر اینکه پیمانکار بخش غیردولتی به ساخت پروژه می‌پردازد؛ با تضامین لازم باید به سمت ضمانت اصل و کف سود بانکی را به مردم سرمایه‌گذار اعطا کند به این ترتیب در هر صورت در بازار تورمی یا رکودی، سرمایه‌گذاران شرکت سهام عام پروژه سود خواهند کرد. بنابراین این روش راهبردی در جهت تعمیق بخشیدن به بازار سرمایه و توسعه کشور به صورت توامان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.